Jizerky na kole I. - Svijany a první výšlap

Když jsem v kalendáři viděla na začátku července ty dva státní svátky (pátého a šestého=středa a čtvrtek volno) neváhala jsem a na pátek jsem v práci hlásila dovolenou ještě předtím, než jsem vymyslela, kam s Matějem pojedeme. A pak jednoho krásnýho dne, kdy bylo vedro na padnutí a já vzpomínala na zimu a sníh, mě to napadlo - pojedeme do Jizerek a budeme tam jezdit na kole. Kdo to neví, jezdíme do Jizerek v zimě běžkovat. Takže teď si vezmeme kola a běžkařské trasy, které znám jen zasněžené a pokryté sněhem, projedeme na kole.
Pohled na přehradu Souš
Zámecký máz a pivovar Svijany v pozadí
Strašně jsem se těšila a odpočítávala každý den. Byla to pro mě vlastně taková první delší dovolená po Anglii. Vyráželi jsme ve středu ráno z Prahy a jelikož jsme na hotelu měli check-in, jak to klasicky bývá, ve dvě odpoledne, koukla jsem se na mapu, co by se cestou dalo navštívit a vidět, abychom tu volnou středu využili na maximum. No a co takového člověka, jako jsem já, mohlo zaujmout na mapě? Svijany, samozřejmě. Teď sice pivo nepiju (dodržuju lowcarb), ale pivo miluju a naučila jsem se ho pít na vysoký, kdy bylo v restauracích levnější než nealko nebo víno. Časem jsem si rozmlsala jazýček a už jen tak nějaký pivo nevypiju. A Svijany jsou moje srdcovka a tak se jet podívat do pivovaru, kde se tohle pivo vaří je skoro povinnost. Navíc tam loni otevřeli Svijanský zámek se zámeckou zahradou a u pivovaru se nachází podniková prodejna a pivovarská restaurace. Kdo by tomuhle odolal?

Kolem půl dvanácté jsme tedy parkovali přímo u zámku a šli se projít do zámecké zahrady. U výčepu jsme si objednali Zámecký máz a sedli jsme si do zahrady na lavičku, ze které byl úžasný výhled na krajinu kolem. Pak jsme navštívili prodejnu, kde jsme samozřejmě koupili basu piv, ale taky pro každého tričko Svijany, půllitr s logem pivovaru a vykrajovátko ve tvaru piva (to budou perníčky!). Prohlídku pivovaru jsme měli domluvenou na 13:00, takže jsme ještě stihli oběd na zahrádce v pivovarské restauraci, kde jsme se seznámili s místními cyklisty, kteří nám dali pár tipů ohledně Jizerek, kam určitě jet a kde se podívat. Exkurze trvala zhruba hodinu, procházeli jsme celým provozem, kde i o svátku se vařilo pivo a zakončená byla ochutnávkou přímo z tanku. Řeknu vám, že lepší pivo-nepivo jsem nepila. Nepivo proto, protože to ještě nebylo 100% dodělané pivo, které se točí do lahví. Prohlídka byla super, takže jestli někdo budete v okolí Svijan, určitě tam zavítejte. Exkurzi si musíte předem zamluvit tady.
Kádě plné piva
Ochutnávka v měděném 1,5L štůcku
Ze Svijan už jsme pokračovali přímo do Kořenova, kde jsme se ubytovali v hotelu. Koho by zajímalo, tak konkrétně tady, ale už bych tam znovu nejela, vybrala bych jiné ubytování. Bylo okolo čtvrté, tak jsme se převlékli a nasedli na kola, že si dáme jen tak lehce cca 15 kilometrů. No, nakonec to bylo celkově nějakých 22, ale aspoň nám vyhládlo na večeři. Jeli jsme z Kořenova na Jizerku, potom trasou, kterou jezdíme na běžkách na Smědavu a okolo Panského domu zpět na Jizerku a do hotelu.
Od Smědavy pod Bukovec kousek po panelech
Večer jsme se šli jen projít po vesnici a podívat se na místní nádherný kostelík. Respektive - je to osmiboká Tesařovská kaple vystavěná evangelíky a je symbolem této oblasti. Mírně foukalo a byl krásný západ slunce. První den dovolené byl teda víc než užitý a zítra nás čeká pořádný výšlap až na Knajpu, která stojí na Smědavské hoře (1084 m.n.m.).