Whole 30 - Výsledky

by - středa, února 07, 2018

Dlouho očekávaný článek o programu Whole 30, o mých výsledcích a pocitech je tady. Omlouvám se, že to trvalo, ale neměla jsem tolik času. Ve všech volných chvílích jsem psala a psala, ale chtěla jsem, aby článek měl hlavu a patu a přinesl vám všechny informace. :) Tak jdeme na to...
Kniha Jídlo na prvním místě
Program jsem držela již podruhé. Poprvé jsem se takhle rozhodla minulý rok v lednu a tím jsem vlastně odstartovala svoje paleo/primal stravování. Když to zhodnotím takhle zpětně, tak moje druhé Whole bylo o poznání jednodušší. Už jsem věděla co a jak. Už jsem věděla, co vařit, co nakupovat, jak si sestavit pestrý jídelníček. A tak dále. Jdete-li tedy do Whole poprvé, věřím, že to pro vás ze začátku bude těžké. Ale nebojte se, vytrvejte a výsledky se dostaví. Pozitivní výsledky.

Co je to Whole 30?

Vše o programu Whole 30 naleznete buď v knížce Jídlo na prvním místě, o které se zmíním níže nebo na oficiálních stránkách programu - www.whole30.com. Pravidla si můžete přečíst zde nebo stáhnout v PDF formátu zde.
Jde vlastně o to, že na 30 dní vyřadíte z jídelníčku veškeré potencionálně škodlivé potraviny - obilniny, rýži, luštěniny, sladkosti, cukr, mléčné výrobky, alkohol. Budete jíst pouze: kvalitní maso a ryby, stejně tak kvalitní farmářská vejce, zeleninu, ovoce a ořechy a zdravé oleje jako je třeba kokosový, avokádový, různé ořechové oleje atp. Jediná výjimka je přepuštěné máslo, protože to je zbavené laktózy a vzniká tak 100% tuk. Já vše tepelně upravovala právě na přepuštěném másle nebo-li ghí. Co vše patří do Whole 30 najdete v Nákupním seznamu. Ještě se zastavím u luštěnin - ty se v programu nesmí kromě fazolových lusků a cukrového hrášku. A pozor na kukuřici, tak se taky nemůže - je to obilovina.
Podmínkou programu je mít 3 plnohodnotná jídla denně, každé z nich musí obsahovat bílkoviny, sacharidy a tuky podle tohoto návodu. Pokud je to možné, tak nesvačte. Další důležité pravidlo je to, že nesmíte z povolených surovin připravovat "nepovolená" jídla. To znamená například chleba z ořechů a semínek, palačinky z mandlové mouky, chia puding, lívance z banánu, smoothie atd. Základem programu je jíst opravdové jídlo v co nepřirozenější podobě. Psychologická reakce těla na lívance z kokosové mouky je totiž úplně stejná jako na lívance od babičky. Takže na to pozor! Dejte si na talíř bílkovinu, na zbylé místo dejte hooodně zeleniny a přidejte tuk. A je to. Nic víc, nic míň. K tomu, jaké množství potřebujete slouží vaše ruka (dlaň, hrst, palec), nepotřebujete tedy nic vážit. Není to skvělé?
A teď si jistě říkáte, proč byste to dělali?

No, abyste se:

  • zbavili chutí,
  • zatočili se závislostí na sladkém,
  • uzdravili své tělo, svůj organismus,
  • změnili svoje stravovací návyky,
  • získali nový přístup ke stravování.
  • a celkově nalezli svobodu v jídle.

Těch plusů je samozřejmě více, o těch, které jsem za 30 dní pocítila já se rozepíšu níže.
A to za to stojí, ne?
Veškeré informace a dokumenty si můžete stáhnout anglicky zde.
Zjednodušená pravidla, zdroj: cookslowrunfast.com


Tohle je taková moje bible a je to knížka, kterou bych doporučovala koupit každému. Opravdu každému a nejen tomu, který by náhodou chtěl program držet. Knížka je skvěle zpracovaná, vše je tam přehledně a názorně vysvětleno a jsem si jistá, že když si ji někdo přečte, skoro jistě bude chtít program držet a zjistit, co skvělého může pro sebe a své zdraví udělat.
Kniha je rozdělena do 7 kapitol a na konci najdeme dvě přílohy. Začíná se trošičku vědečtější částí, kde vám autoři vysvětlí jaké jsou standardy dobrého jídla, co za jídlo našemu zdraví škodí a naopak, co zdraví prospívá. Názorně vám ukáží, jak nás jídlo ovlivňuje a jak by správně měli pracovat v našem těle hormony a proč nepracují tak, jak jim to příroda určila. Poté jsou další kapitoly věnovány přímo programu, kde je vysvětleno, jaké potraviny a v jakém množství si máte po 30 dní dávat na talíř. V přílohách A a B je strávníkova mapa a materiály - najdete tam spoustu receptů a tipů, jak upravit jednotlivé potraviny, doladění pro zvláštní skupiny (vegetariáni, vegani, těhotné ženy, děti...) a tak dále. Knížka je opravdu nabitá informacemi, které dohromady dávají smysl a nakopnou vás k novému životnímu stylu. Stylu, kdy přestanete neustále myslet na jídlo, kdy vám přestane být těžko, přestanete být unavení a budete se cítit prostě skvěle. :) Knížku můžete zakoupit zde.

Důležité odkazy, kde najdete také spoustu užitečných informací:


Moje výsledky

Výsledky, které asi nejvíce lidi zajímají jsou, kolik jsem zhubla kilo a kolik centimetrů se zmenšil můj pupík nebo zadek. Musíte si ale uvědomit, že o tom primárně program není. Program je o tom, najít ztracenou rovnováhu ve stravování, zbavit se nepříjemností, které si sami stravou způsobujeme, uzdravit svoje tělo a poznat signály těla, vyčistit si organismus. Pokud chcete program držet kvůli hubnutí a poté se opět vrátit k vaší běžné stravě, která obsahovala pečivo 2x denně, kupu rýže nebo těstovin a dezert po obědě, tak věřte, že tudy cesta nevede.

Moje úbytky:

-4,5 kg na váze
-17 cm celkem, z toho:

  • -2,5 cm stehno
  • -3 cm boky
  • -3,5 nejširší místo na břiše, říkejme mu třeba špek :D
  • -4 cm pas
  • -2 cm prsa
  • -2 cm zadek

Pozitiva:

  • kvalitnější spánek, okamžité usínání,
  • úbytek váhy (viz výše),
  • méně se mi mastí vlasy, méně mi padají - vlasy si myju tak 1x za 5 dní, byla doba, kdy jsem je myla každý druhý den,
  • méně se mi mastí a opupínkovává pleť,
  • nejsem nafouklá - nikdy, ani po jídle,
  • nemám chutě na sladké, na slané, nepřemýšlím o tom, co bych si asi tak dala,
  • mám hodně energie, nemám výkyvy - dříve se mi stávalo, že jsem po obědě měla chuť si dát dvacet, to je teď pryč, mám chuť jít ráno běhat a večer ještě cvičit,
  • poznávám signály těla - samo si řekne, kdy má hlad a jak je ten hlad velký, stačí tělo poslouchat a dát mu to, o co si žádá. :)

Negativa:

  • nákupy - musíte hodně nakupovat, abyste doma měli stále čerstvou zeleninu, ovoce a maso.
  • vaření - souvisí s bodem 1, není skoro možné se někde v restaruaci najíst, takže si musíte vařit. Já jsem se ale snažila mít jídelníček hodně pestrý, takže jsem vařila každý den. Vy si ale můžete připravit jídlo na 2-3 dny dopředu.
  • sacharidová chřipka - se začátkem Whole 30 přijde i tzv. sacharidová chřipka a s ní spojená malátnost, bolesti hlavy atd. Je to normální a mě to postihlo jak při mém prvním Whole tak i teď. Je to nepříjemné, ale dá se to vydržet. Dobrým trikem je pít mírně osolenou vodu. Za pár dní to odezní.
  • sny o jídle -  občas se mi zdálo, že jsem snědla něco nepovoleného a pak jsem se celá opotila z toho, že budu muset začít znovu. :D
  • hlad ze začátku - než najdete optimální porci na jedno jídlo, pár dní to trvá. Pokud máte mezi jídly hlad, příště přidejte na bílkovinách a tucích. Vše je vysvětleno v již zmiňovaném dokumentu "Sestavte si jídelníček".
  • čtení etiket - musíte si dávat pozor, co kupujete a jíte, protože cukr je fakt ve všem. Z uzenin jsem sehnala akorát slaninu v Marks and Spencer nebo tuto šunku. Ještě se dají sehnat domácí uzeniny na farmářských trzích. Ale tam je zase riziko, že je v nich hodně soli. Seznam povolených a zakázaných aditiv a éček naleznete zde. Pozor, na obalu nemusí být napsáno vyloženě cukr - používají se různé názvy, např. dextróza.

Co bude dál?

Dovolím si použít jednu důležitou větu z knížky: "Čas od času byste si možná ale pořád rádi dali pivo, misku zmrzliny nebo si namazali toast arašídovým máslem a džemem. Jsme rozhodně pro. Překvapuje vás to? Jíme zdravě, ale nejsme automaty." A tak to mám i já. Naprosto mi vyhovuje paleo strava, která vlastně z Whole 30 vychází. Ale v paleu už si můžu i upéct "chleba" z povolených surovin. Můžu si udělat lívance z kokosové mouky a palačinky z tapiokové. A tak dále. ALE! Můžu si dát sklenku suchého bílého vína nebo ten úžasný voňavý kváskový chleba, který peče náš pekař v ulici s láskou. A tak to bude. 90% mých jídel bude splňovat paleo/potažmo primal zásady (paleo+tučné mléčné výrobky) a občas si pochutnám na něčem, co sem tak úplně nezapadá. A když budu cítit, že to potřebuji, vrhnu se znovu na Whole 30.

Tak co, přesvědčila jsem vás, chcete to zkusit? :)
Udělejte první krok a věnujte těch 257 Kč do knihy, místo toho, abyste si zítra koupili velké latté s mlékem a čokoládový muffin. :) 
Uvidíte, že nebudete litovat.

Léňa
30 dní Whole 30 - zdroj: whole30.com
Pokud byste našli chybu, prosím, napište mi to. Snažím se po sobě vše kontrolovat, ale nikdo není neomylný.
Veškeré fotografie podléhají autorskému zákonu a mohou být šířeny pouze s vědomím autora.

You May Also Like

8 komentářů

  1. Skvěle napsané, Leni :) podepisuji se pod všechna pozitiva, mám to stejné. Vlasy už místo 3x týdně stačí mýt 2x, pleť se mastí znatelně méně. Nespím sice 8 hodin, ale vzhledem k tomu, že dřív to bývalo často jen 4-5,5 hodiny, tak momentálních 6-7 je super. Také budu pokračovat, i když ne paleo, ale spíš primal, mléčné výrobky mám moc ráda a už je mám zařazené zpět a úplně bez problému. Další pozitivum (které oceňuje hlavně můj chlapec), že jsem začala vařit "klasická"jídla. Třeba guláš nebo sekanou. On totiž neví, že jsou vařená podle Whole30 receptů, vlastně vůbec nevěděl, že něco držím se stravou, jen věděl, že v lednu nebudu pít alkohol a kouřit. No a kouřit už ani nepotřebuju, takže pro mě další velké pozitivum Whole30. Já osobně jsem nezhubla, ale od programu jsem to ani nečekala, nebylo to možné. 3/4 roku jsem přežívala v kalorickém deficitu (jídelníček postavený na minimu tuků, zato nálože bílkovin a "zdravých" sacharidů) a cvičila 3-4 týdně, takže tělo bylo hodně vystresované. W30 mi pomohlo přepnout z módu "musím být hubená, i za cenu hladu" na mód "chci být zdravá, jídlo řešit jen ve zdravé míře a cvičit pro radost, ne z musu". Teď si dopřávám moc dobrá (tučná!:)jídla, jím do syta a za úspěch beru i to, že jsem si udržela původní váhu (180cm/65kg).
    Na inspirace doporučuji blog paleo doupě, stránky L. Grusové a Cukrfree kuchařku od Janiny Černé (spíše na primal, je v ní hodně receptů se sýrem).
    MikroPolis:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojda, můj chlapec taky rád jí mnou připravená jídla a jak píšeš, je to osvědčená klasika podle Whole nebo paleo zásad. :D Jsem ráda, že ti Whole přeplo myšlení, tak to má být. :) Lucku i paleodoupě znám a v článku zmiňuji a kuchařku Janiny mám doma, je skvělá a těším se na druhý díl. :) Já taky teď budu spíše primal, mléčné mi nedělá problémy. :)

      Vymazat
  2. Super, na tohle jsem přesně čekala. ;)
    Výsledky vypadají skvěle, to usínání a nafouklé bříško považuji za nejlepší "vedlejší" pozitivní dopady. Hlavně, že jsi byla spokojená! :)

    BLOG Corculum | Stepanka_T

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla a jsem! :) Doporučuji všem do toho jít! :)

      Vymazat
  3. Moc hezky a jednoduše shrnuto.
    Knihu jsem dočetla...inspiraci jsem díky Tobě dostala....ještě přečkat o víkendu dvě oslavy a jdu do toho.

    Děkuji Lída

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mám radost, že do toho jdeš, určitě nebudeš litovat! :)

      Vymazat
  4. Knihu mám doma a pomalu se jí prokousávám. :) Whole30 chci určitě vyzkoušet. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Paráda, určitě nebudeš litovat! :) Držím palce!

      Vymazat

Děkuji za každý komentář!