Moje příprava na těhotenství

by - úterý, února 16, 2021

Říkala jsem si, že i když jsem nahrála video na IG TV na toto téma, bylo by fajn tyhle informace shrnout i do článku. Hodně jste se mě na toto ptaly ve zprávách a i když jsem dala do stories dotazovací okénko, několikrát se tam toto téma objevovalo. Když jsem video nahrávala, nijak extra jsem se nepřipravovala a mluvila jsem hodně spatra. Až po jeho vydání mi došlo, že jsem mohla doplnit ještě pár informací, takže článek bude ještě trochu informačně nabitější. Pokud by vás cokoliv dalšího zajímalo ohledně přípravy na těhotenství, určitě se zeptejte - ať už v komentářích pod článkem, ve zprávách na instagramu nebo mi můžete napsat e-mail.

Zdroj: freestock.org

Upozornění: Nejsem lékař ani odborník na tuto problematiku. To co zde v tomto článku uvádím jsou mé vlastní názory a to, co jsem dělala já. Vždy vše předem konzultujte se svým lékařem.

1. Vysazení antikoncepce v roce 2015

Toto bych napsala jako první bod, i když jsem tenkrát otěhotnět neplánovala. Bohužel jsem antikoncepci brala od svých 17 let, kdy tím doktorka "vyřešila" mou bolestivou menstruaci. Dávám to do uvozovek, protože se tím jen zakryl problém. Po vysazení antikoncepce se mi moje menstruace vrátila spolu s bolestí. To jsem si ale pak vyřešila - primárně změnou stravy, ale o tom zase někdy příště. Od 17 let jsem tedy brala prášky nepřetržitě 4,5 roku. Pak jsem asi na půl roku vysadila a začala brát jinou značku, podle slov mé tehdejší gynekoložky byla tato značka lepší, jelikož neobsahovala tolik hormonů, taky byly tyhle prášky dražší. Jestli to je pravda, to netuším, možná spíš dostala za tuto značku větší provizi. Kdybych měla tenkrát ty informace, které mám dnes, nikdy bych antikoncepci nebrala. Na konci roku 2015 jsem tedy dobrala poslední platíčko a již si další recept nevyzvedla a bylo to nejlepší rozhodnutí, které jsem mohla udělat. Na menstruaci jsem čekala 4 měsíce a byla jsem tak šťastná, když přišla, ani nevíte jak. Nějaký čas jsem si rovnala cyklus, snažila se přijít na kloub bolestem a celkově jsem se začala zajímat o (ženské) zdraví. Díky tomu jsem po nějakém čase měla pravidelný cyklus, naučila jsem se poznat ovulaci a věděla jsem, že teď už je tady vše v pořádku. Pokud nevíte, zda a kdy ovulujete, můžete to zjistit jednoduchým testem z lékárny, měřením bazální teploty (existují přímo ovulační teploměry) nebo pořídit LadyComp (což už je celkem drahá záležitost).

Ohledně tohoto tématu (PMS, bolestivá menstruace, ovulace a ženské zdraví) velmi doporučuji Mgr. Katarínu Bagniarovou alias @bagniari.

2. Zdravá a vyvážená strava

Tady navazuji již na předchozí bod - o zdravou stravu jsem se začala zajímat už v době, kdy jsem antikoncepci brala. Jenže tehdy do nebyla zdravá strava, ale taková, kterou jsem vyčetla na internetu, že zdravá je. Skládala se z přemíry sacharidů, nízkotučných produktů, umělých sladidel a dalších vymožeností. Prvotním impulsem bylo hubnutí, které se mi i podařilo, ale nakonec mi to stejně tělo vrátila v podobě vrácených kil plus dalších navíc. To už bych ale odbíhala od tématu.

Až na začátku roku 2017 (tedy rok po vysazení antikoncepce) jsem držela svoje první Whole30, které mi změnilo život. Postupně jsem si četbou knih, studií, článků a zkoumání sebe sama došla ke zdravé a vyvážené stravě, která mému tělu sedí. A to si myslím je další z důležitých bodů. Když jsem věděla, že chci otěhotnět, dopřávala jsem svému tělu dostatek kalorií v kvalitních potravinách. Pamatujte, že je důležité dávat opravdu tělu dostatek a rozhodně se nepokoušet hubnout. Tělo nesmí být ve stresu (a že hubnutí je pro něj pořádný stres) a musí vědět, že je v pohodě otěhotnět. Dejte mu najevo, že teď je to bezpečné, teď má dostatek kalorií na to, aby ve vás vznikl nový život a dokázalo ho vyživovat. Pokud tělo nedostatečně vyživujete, vypíná pro  něj "nedůležité" procesy, čímž může být i například menstruace. 

I muži by se měli na otěhotnění partnerky připravovat. Matěj jí také zdravě, několikrát se mnou absolvovat Whole30, sportuje, nekouří a pije příležitostně. To jsou jen takové základní body, samozřejmě jsou i další věci, které by partner měl zařadit/vyřadit do/ze svého života.

Shodou náhod jsme oba dva v měsíci, kdy jsem otěhotněla, drželi Whole30. Neříkám, že jsem otěhotněla díky tomu, ale spíš to zmiňuji proto, protože si myslím, že zdravá a vyvážená strava je alfa a omega. Rozhodně jsem ale Whole30 nedržela jako dietu, právě naopak. Jedla jsem hodně a zařazovala více kořenové zeleniny a ovoce než v těch předchozích. Mým cílem tentokrát byla hormonální rovnováha.

Upozorňuji, že každý z nás je jiný a proto každý z nás potřebuje individuální přístup ke stravě - to, co sedí mně nemusí sedět vám.

3. Doplňky stravy

Doplňky stravy jsem brala již taky dlouho dobu před tím, než jsem vůbec o otěhotnění uvažovala, ale jakmile jsme se s Matějem rozhodli, že budeme chtít dítě, začala jsem brát kyselinu listovou. Dejte si pozor na to, aby byla ve formě folátu - aktivní kyselina listová (tělo ji využivá v nezměněné formě). Já jsem brala značku Viridian, ale určitě na trhu je spousta dalších kvalitních. Brala jsem ji již před početím a pak asi do konce 4. měsíce. Pak už jsem jen dbala na vyšší příjem kyseliny listové ze stravy (ledový salát, čínské zelí, hlávkový salát, květák, brokolice, zelí, kapusta, špenát, růžičková kapusta, zelený hrášek, fazolové lusky, okurky, dýně, červená řepa, rajčata).

Dále jsem brala (a stále beru): lipozomální vitamín C, vitamín D3+K2, Omega-3 a magnesium bisglycinát. Při kliknutí na název doplňku se vám otevřou přesně ty, které používám.

4. Fyzická příprava

Tuto část jsem ve videu opomenula, ale je důležité ji zmínit. Na těhotenství a potažmo na porod je velice vhodné být v dobré fyzické kondici. Já jsem sportovala pravidelně, ať už to byly silové či aerobní aktivity. Ale zase - nic se nemá přehánět a pokud žena sportuje, měla by tomu adekvátně vyživovat své tělo a dbát na skladbu jídelníčku (dostatek bílkovin, zdravých tuků a sacharidů). Snažila jsem se být aktivní i v těhotenství, ale o tom se blíže zmíním v dalším videu/článku, kde budu mluvit přímo o těhotenství.

5. Hlava a nastavení mysli

Poslední, ale nejdůležitější bod a zároveň ten nejtěžší. Nebýt ve stresu a psychicky v pohodě. Tělo, které je ve stresu (fyzickém či psychickém) není nastaveno na těhotenství. 

Lehko se to řekne, těžko se to udělá. Ale já jsem zastánce teorie "Věř a víra tvá tě uzdraví." Když nějakému páru nejde otěhotnět, je to těžké pro oba dva. Objevuje se mezi nimi napětí, zklamání, výčitky a to rozhodně není dobrá cesta. Někomu zafunguje odjet pryč na dovolenou a nemyslet na to, někdo si potřebuje najít kouče či psychologa. Není to žádná ostuda, od toho ti lidé jsou, aby nám pomohli. Já jsem měla to štěstí, že jsem toto řešit nemusela, ale znám z okolí mnoho případů, kdy opravdu vše bylo jen v hlavě.

Pokud se zrovna snažíte o miminko či ho plánujete do budoucna, moc vám držím palce, ať to vyjde podle vašich představ! Doufám, že vám článek něco nového přinesl a děkuji za přečtení.

Léňa

Zdroj: pexels.com, Gelgas Airlangga


You May Also Like

0 komentářů

Děkuji za každý komentář!