Kolik utratíme za jídlo měsíčně?

by - úterý, dubna 20, 2021

Na instagramu jste si odhlasovali, že by vás zajímalo, co nakupuji, co vařím a jak hospodařím. A proto jsem si celý březen poctivě zapisovala, kolik za jídlo utratím. Rozhodla jsem se o tom napsat článek a trošku rozvést, jaké potraviny kupuji, jaké mám vždycky doma a jak plánuji jídelníček.


Před dvěma lety jsem psala podobný článek, tak je to takový hezký update. Jsem překvapená, že jsem nyní utratila méně, než před 2 lety. To bych si ani nemyslela.

Doba je jaká je a my jsme celé dny doma, takže vařím/připravuji jídlo každý den. Snídaně a večeře obměňuju a oběd většinou vařím jednou za dva dny. Takže máme 2x za sebou oběd stejný, což mě ani Matějovi nevadí. Rozárka jí to, co jíme my, nic extra ji nepřipravuju (akorát teda její jídlo nesolím a pokud máme něco, co vyloženě nemůže, udělám jí něco podobného, popřípadě trošku jinak skládám její jídelníček, aby měla dost železa, neměla přemíru živočišných bílkovin atp.).

Aktuálně nakupuji vše online - na Rohlíku, Košíku a na Svět Bedýnek.cz, občas objednám Scuk. Ryby kupuju na Boxxi.cz. Teď už jsou zase otevřené farmářské trhy, takže zase začnu chodit tam, na což se moc těším.

Co mám vždycky doma?

Vypíšu tady seznam surovin, které mám vždycky doma a jakmile ta daná suroviny dojde, hned ji hážu do online košíku, aby se nestalo, že doma není.

Konzervované: Tuňák ve vlastní šťávě, sardinky, tresčí játra, BIO kukuřice, fazole červené vapeur, cizrna vapeur, bio rajčata v konzervě (kousky a celá), rajčatová passata, rajčatový protlak, olivy

Suché: těstoviny celozrnné a luštěninové, BIO jasmínová a basmati rýže, různé druhy luštěnin (čočka červená, zelená, fazole mungo, bílé, červené, cizrna)

Mouky: špaldová, žitná, rýžová, kokosová, mandlová

Dále: ořechy, sušené ovoce, různá semínka, kokosové mléko

Samozřejmě ještě další potraviny, jako je koření, oleje, octy atd., to tady rozepisovat nebudu, to máme doma asi každý.

Co pravidelně kupuji?

Co mám vždy v košíku jsou vejce a mléčné výrobky - kupuji goudu, eidam, cottage, kozí sýr, fetu, halloumi, ricottu, balkánský sýr, oštiepok, hermelín a parmazán. Přihazuju jeden půlkilový BIO jogurt a farmářské tučné mléko, někdy i smetanu, když se chystám vařit například krémovou polévku nebo nějakou omáčku.

Z uzenin beru BIO párky, anglickou slaninu, občas kvalitní šunku. Jinak uzeniny moc nejíme, obsahují dost soli a přeci jen je to už nějakým způsobem zpracovaná potravina.

Zeleninu (a ovoce) se snažím dle sezóny, s čímž mi hodně pomáhá Svět bedýnek, ale třeba rajčata a okurku kupuju celoročně (na Rohlíku od Čerstvě utrženo) a papriky většinou takové ty české - najdete pod názvem paprika bílá. Dále doma musím mít něco, z čeho udělám salát - takže ledový salát, římský salát, hlávkový salát, čínské zelí atp. Avokádo beru, když je cenově přijatelné, což u BIO varianty moc není, ale někdy se dá koupit i za normální cenu.

Dále tedy kupuji již výše uvedené, aby to ve špajzu vždy bylo.

Rýži, vločky, ořechy, oleje, semínka - kupuji na www.goodie.cz, což určitě víte, jelikož je to moje dlouhodobá spolupráce (s kódem LENI máte na vše slevu).

Jak plánuji jídelníčky?

Jídelníčky jsem začala plánovat podle kamarádky Terky (teaolivova na instagramu) a je to skvělá věc. Každou neděli si sednu, sepíšu, co mám v lednici plus vím, co má doma pořád a podle tabulky, do které jsem si vepsala recepty ze všech kuchařek, co mám doma, naplánuju to, co budu vařit. Řídím se pravidlem, že minimálně jednou týdně chci zařadit rybu (nejlépe 2x) a aspoň 4x týdně luštěniny (to většinou znamená bezmasé jídlo).

A co jídlo "venku"?

Většinou si v pátek nebo v sobotu objednáváme jídlo z restaurace, i tady se dá vybrat něco zdravějšího - máme rádi sushi, mexickou kuchyni nebo bistro Paprika, kde dělají výborný hummus. Taky můžu doporučit Kro Kitchen, kde zas perfektně umí kuře.

Kolik jsem tedy tento měsíc utratila za 2 lidi a malé mimino?

Celkově jsem utratila 9502,- Kč.

Někomu to může přijít moc, někomu málo. Vzhledem k tomu, že většinu věcí kupuju v BIO kvalitě, popřípadě farmářské ovoce a zeleninu, tak mi tato částka přijde úplně OK. Je mi jasné, že ne každý si to může dovolit a naprosto to chápu. Zdravě se dá jíst i levně. Pro mě je výběr kvalitních potravin na prvním místě a pohodlí online nákupů si užívám.

Jak aktuálně jím?

Ještě si dovolím malou poznámku k tomu, jak teda jím, protože mi občas přijde dotaz: ty už nejíš low carb? Já jsem se k tomuto už vyjadřovala několikrát, článek můžete najít tady. Budu se tedy jen opakovat. Většina mých jídel nálepku "low carb" splňuje. A to proto, že mi to vyhovuje. Občas ale zařadím kvalitní rýži, celozrnné těstoviny, kváskový chléb či luštěniny. Někdy si koupím kafe a banana bread v kavárně. Vařím ze základních surovin, na prvním místě je pro mě kvalita. Každému vyhovuje něco jiného - někdo jede keto, další carnivore nebo veganství atd. Co by mělo být pro všechny společné jsou skutečné kvalitní potraviny. A pak už je na vás, zda budete jíst 50 gramů sacharidů nebo 150. Jsme každý jiný, máme jiné potřeby. Moje strava se mění s tím, kde se zrovna nacházím. Teď jsem máma, kojím, vydávám spoustu energie. Třeba se to zase za rok změní. Nevím, uvidím.

Doufám, že se vám článek líbil, našli jste v něm nějaký tip či inspiraci a budu se těšit zase na příště.

Léňa

You May Also Like

1 komentářů

  1. Leni ahoj. Skvělý článek. Píšeš, že tohle je budget pro vás dva. Zajímaly by mě 2 věci: Matěj od tebe tedy do práce dostává také snídani/svačinu/oběd, abyste se vešli do budgetu nebo to jsou náklady mimo? A zajímalo by mě při tomhle rozpočtu, kolikrát denně jíte? Díky moc, měj se a hodně zdraví! Zdraví Katka 😎

    OdpovědětSmazat

Děkuji za každý komentář!